Τεχνολογία Γ΄Τάξης
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΗΦΑΚΗΣ
Το μάθημα της Έρευνας και του Πειραματισμού της Τεχνολογίας
στην Γ΄ Τάξη Γυμνασίου
σε γενικές γραμμές έχει ως στόχο για τους μαθητές και τις μαθήτριες
Εντοπισμός ανάγκης/ Επίλυση προβλήματος
Όπως προκύπτει από την καθημερινότητά µας,
Ο εντοπισμός ανάγκης/προβλήματος (που µπορεί να έχει σχέση µε την ενέργεια, την υγεία, τη ψυχαγωγία, τον πολιτισμό κ.λπ.) μέσα από μία κατάσταση που µπορεί να είναι από το διεθνές και το τοπικό περιβάλλον, όπως
- το σπίτι, - το σχολείο, - την τοπική κοινότητα, - τη βιομηχανία, - την εργασία και το ευρύτερο περιβάλλον.
Αναγνώριση Ανάγκης Έρευνας ή Προβλήματος,
Οι μαθητές και οι μαθήτριες στη διάρκεια της εκπαίδευση τους να είναι σε θέση
να αναπτύξουν δεξιότητες διεξαγωγής απλής έρευνας βασισμένη στα βήματα της επιστημονικής μεθόδου π.χ.
S δεξιότητες διερεύνησης προβλήματος και «πιθανών» λύσεων, S συλλογής, S ανάλυσης, S σύνθεσης και
S αξιολόγησης υλικού/πληροφοριών κ.ά
Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση
s να εντοπίζουν, S να περιγράφουν, S να επιλέγουν και S να ενασχολούνται µε την ανάγκη επίλυσης προβλημάτων,S να σχεδιάζουν, S να αναπτύσσουν, S να µοντελοποιούν και S να παρουσιάζουν τις ιδέες τους για την επίλυση κάποιου προβλήματος.
Ακόμη οι µαθητές και οι µαθήτριες να είναι σε θέση
Να κατανοήσουν
πως κατασκευάζεται ένα προϊόν, επιλύοντας έτσι κάποιο πρόβλημα.
Να κατανοήσουν
πως προγραµµατίζεται και ποια πορεία μπορεί να ακολουθηθεί για την κατασκευή των νέων προϊόντων για την επίλυση προβλημάτων.
Έννοιες: «ανάγκη/ πρόβλημα». - “έρευνα” Σημασία της έρευνας.
S Τι ονομάζουμε «ανάγκη/ πρόβλημα» και παραδείγματα.
S Πώς αναλύεται ένα πρόβλημα (κατάσταση/ πρόβλημα/ θέμα, εντολή, προδιαγραφές).
l Ποια είναι η σημασία της διεξαγωγής μιας έρευνας ;
l Γιατί γίνεται µια έρευνα ; (για να εντοπιστούν οι ανάγκες, οι επιθυμίες, οι προτιμήσεις και οι αξίες των ατόμων και των ομάδων (χρήστες) για τα οποία προορίζονται τα προϊόντα, αλλά και για τη συλλογή χρήσιμων πληροφοριών που θα βοηθήσουν στην επίλυση κάποιου προβλήματος).
Είδη έρευνας και συλλογής πληροφοριών
(µε ποιόν τρόπο ή τρόπους έχουμε τη χρήση ¨εργαλείων/μέσων¨, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την έρευνα μας με την διεξαγωγή του πειράματος, ερευνητικά/εκπαιδευτικά ιδρύματα , διαδίκτυο κ.ά.).
Διερεύνηση προβλήματος (παραδείγματα).
S Πώς η έρευνα βοηθά στην καλύτερη διερεύνηση ενός προβλήματος αλλά και στη δημιουργία καλύτερων ιδεών/λύσεων για αυτό.
S Ποια στοιχεία ερευνούμε σε ένα πρόβλημα
Απαντούμε σε μερικά από τα ερευνητικά ερωτήματα όπως:
-Ποια η κατάσταση και ποιο το πρόβλημα;
-Ποιος/Ποιοι είναι ο/οι πιθανός/ο χρήστης/στες του προϊόντος;
-Ποιες είναι οι προδιαγραφές, απαιτήσεις ή περιορισμοί που υπάρχουν για την επίλυση του προβλήματος ;
Έρευνα κατασκευών
S Η έρευνα θα μπορεί να είναι από προϊόντα των βιομηχανιών ή έρευνα επινόησης μαθητών ή….. ).
S Ποια στοιχεία ερευνούμε σε μία κατασκευή.
Απαντούμε σε μερικά από τα ερευνητικά ερωτήματα όπως:
- Επιλύει το πρόβλημα για το οποίο (φτιάχτηκε ή τροποποιήθηκε το κάθε τεχνολογικό προϊόν) μετά από έρευνα ;
- Ικανοποιεί τις προδιαγραφές / απαιτήσεις του χρήστη ;
- Από τι υλικά πρέπει να είναι κατασκευασμένο ;
ÄΠοια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κατασκευής ;……….
Επιλογή και ενασχόληση µε την ανάγκη επίλυσης προβλημάτων.
Έννοιες: “ιδέες”, “παράμετροι σχεδιασμού της έρευνας ”.
Παράμετροι σχεδιασµού και η σημασία τους.
S Ανάλυση και επεξήγηση των τεσσάρων βασικών σταδίων της έρευνας
-ασφάλεια • αντοχή • εργονομία • αισθητική • φιλικότητα προς το περιβάλλον….
S Γιατί πρέπει να έχουμε υπόψη µας τις παραμέτρους του σχεδιασµού της έρευνας αλλά και τις προδιαγραφές επίλυσης ενός προβλήματος όταν σχεδιάζουμε τη λύση /λύσεις από την έρευνα μας .
Προτεινόμενη/ες λύσεις προβλήματος.
S Πώς παρουσιάζουμε τις λύσεις του προβλήματος µας (µε σχέδιο, σκίτσο, σχόλια/περιγραφή κ.λπ.).
S Μέθοδοι σχεδίασης της λύσης του προβλήματος (π.χ. σκίαση, τονική σκίαση, φόντο, περίγραµµα τρισδιάστατα σχέδια, σχέδια δύο διαστάσεων).
S Στοιχεία γραφικής παρουσίασης της έρευνας .
Επιλογή και ανάπτυξη καλύτερης ιδέας (τελική λύση/ιδέα).
S Ποια είναι τα πιθανά κριτήρια επιλογής της τελικής µας λύσης από την έρευνα μας και ποια η σειρά προτεραιότητάς τους (κριτήρια επιλογής: προδιαγραφές - περιορισμοί/ απαιτήσεις, κόστος, περιβάλλον, πρωτοτυπία, ευκολία και διαθέσιμα µμέσα κατασκευής κ.λπ.).
S Πώς αναπτύσσουμε, παρουσιάζουμε και αιτιολογούμε την επιλογή της καλύτερης µας λύσης από την έρευνα (π.χ. η ανάπτυξη της καλύτερής µας λύση μπορεί να περιλαμβάνει βελτιώσεις, αλλαγές, περισσότερες πληροφορίες µε σχέδιο και λόγια ως προς την (εργονομία του προϊόντος {το σχήμα, μέγεθος, υλικά και μηχανισμούς ή ηλεκτρικά κυκλώματα που πιθανόν να εφαρμοστούν).
Αιτιολογούμε την επιλογή της καλύτερης µας λύσης µε βάση τα δικά µας κριτήρια αξιολόγησης που παρατηρήσαμε στο πείραμα μας μπορεί να περιλαμβάνουν: βαθμό δυσκολίας κατασκευής, κόστος κατασκευής, χρόνος που απαιτείται για την υλοποίηση μιας ιδέας, πρωτοτυπία σχεδίου λύσης, διαθέσιμα υλικά, µμέσα και εργαλεία που απαιτούνται κ.ά.
Έννοια: ∆ιάγραµµα “πορεία κατασκευής πειράματος”.
S(Συλλογή υλικού, σχεδίαση και σημάδεμα υλικού, κοπή τεμαχίου, λείανση, τρύπημά, συναρμολόγηση/ αποπεράτωση).
S Παραδείγματα προγραµµατισµού πορείας κατασκευής και η σημασία του.
Υλικά και εξαρτήματα.
S Διαθέσιμα υλικά και εξαρτήματα εργαστηρίου (παρουσίαση/ γνωριμία µε τα υλικά).
S Κριτήρια επιλογής υλικών και εξαρτημάτων (κόστος, φιλικότητα προς το περιβάλλον, διαθεσιμότητα, ιδιότητες υλικών και εξαρτημάτων, λειτουργία εξαρτημάτων κ.ά.).
S Δημιουργία λίστας υλικών και εξαρτημάτων για κάποια κατασκευή (παραδείγµατα).
Εργαλεία και μηχανήματα.
S Διαθέσιμα μέσα, εργαλεία και μηχανήματα για την πραγματοποίηση του πειράματος μας (παρουσίαση – δυνατότητες των µέσων, εργαλείων και μηχανημάτων).
S Παρουσίαση της ανάγκης για καθορισμό/επιλογή των κατάλληλων µέσων, εργαλείων και μηχανημάτων για τον σκοπό που τα θέλουμε (παραδείγματα / εφαρμογές, χρήσεις).
Το μάθημα της Έρευνας και του Πειραματισμού της Τεχνολογίας
στην Γ΄ Τάξη Γυμνασίου
σε γενικές γραμμές έχει ως στόχο για τους μαθητές και τις μαθήτριες
Εντοπισμός ανάγκης/ Επίλυση προβλήματος
Όπως προκύπτει από την καθημερινότητά µας,
Ο εντοπισμός ανάγκης/προβλήματος (που µπορεί να έχει σχέση µε την ενέργεια, την υγεία, τη ψυχαγωγία, τον πολιτισμό κ.λπ.) μέσα από μία κατάσταση που µπορεί να είναι από το διεθνές και το τοπικό περιβάλλον, όπως
- το σπίτι, - το σχολείο, - την τοπική κοινότητα, - τη βιομηχανία, - την εργασία και το ευρύτερο περιβάλλον.
Αναγνώριση Ανάγκης Έρευνας ή Προβλήματος,
Οι μαθητές και οι μαθήτριες στη διάρκεια της εκπαίδευση τους να είναι σε θέση
να αναπτύξουν δεξιότητες διεξαγωγής απλής έρευνας βασισμένη στα βήματα της επιστημονικής μεθόδου π.χ.
S δεξιότητες διερεύνησης προβλήματος και «πιθανών» λύσεων, S συλλογής, S ανάλυσης, S σύνθεσης και
S αξιολόγησης υλικού/πληροφοριών κ.ά
Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση
s να εντοπίζουν, S να περιγράφουν, S να
Το μάθημα της Έρευνας και του Πειραματισμού της Τεχνολογίας
στην Γ΄ Τάξη Γυμνασίου
σε γενικές γραμμές έχει ως στόχο για τους μαθητές και τις μαθήτριες
Εντοπισμός ανάγκης/ Επίλυση προβλήματος
Όπως προκύπτει από την καθημερινότητά µας,
Ο εντοπισμός ανάγκης/προβλήματος (που µπορεί να έχει σχέση µε την ενέργεια, την υγεία, τη ψυχαγωγία, τον πολιτισμό κ.λπ.) μέσα από μία κατάσταση που µπορεί να είναι από το διεθνές και το τοπικό περιβάλλον, όπως
- το σπίτι, - το σχολείο, - την τοπική κοινότητα, - τη βιομηχανία, - την εργασία και το ευρύτερο περιβάλλον.
Αναγνώριση Ανάγκης Έρευνας ή Προβλήματος,
Οι μαθητές και οι μαθήτριες στη διάρκεια της εκπαίδευση τους να είναι σε θέση
να αναπτύξουν δεξιότητες διεξαγωγής απλής έρευνας βασισμένη στα βήματα της επιστημονικής μεθόδου π.χ.
S δεξιότητες διερεύνησης προβλήματος και «πιθανών» λύσεων, S συλλογής, S ανάλυσης, S σύνθεσης και
S αξιολόγησης υλικού/πληροφοριών κ.ά
Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση
s να εντοπίζουν, S να περιγράφουν, S να
Αγαπητοί γονείς ,
Θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά με την επικοινωνία μας για τους μαθητές μου.
Θα μπορείτε να με βρίσκετε:
Κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ και ώρα 11:50-12:30 για τους μαθητές του τμήματος Γ4
και στην διεύθυνση μου στο WebEx και η οποία είναι στον παρακάτω σύνδεσμο :
https://minedu-secondary.webex.com/meet/isifakis
Τα στοιχεία μου στην τηλεδιάσκεψη από απλό τηλέφωνο είναι:
Meeting number: 121 239 6180 Access code:121 239 6180
και Audio connection: Greece Toll +30-21-1990-2394
Greece Toll 2 +30-21-1198-1029
Σας ευχαριστώ πολύ και περιμένω την ανταπόκριση - συνεργασία σας.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΜΑΘΗΤΩΝ Κάνετε κλίκ εδώ
ΓΝΑ - Ενημερωτική Επιστολή -Επεξεργασία Προσωπικών Δεδομένων Κάνετε κλίκ εδώ
ΓΝΑ - Ενημέρωση Γονέων-Κηδεμόνων για την έναρξη της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Κάνετε κλίκ εδώ
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ Αρ. Πρωτ. 151977/ΓΔ4-7/11/2020
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
........................................................................................................................................................
.................Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. 121802/ΓΔ4/15-09-2020 εγκυκλίου με θέμα «Οδηγίες προς Διευθυντές και Εκπαιδευτικούς Π/βαθμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2020-21», συνιστάται το διαδικτυακό μάθημανα διαρκεί σαράντα (40) λεπτά, σύμφωνα με το κάτωθι πρόγραμμα ανά τύπο σχολείου:
ΓΥΜΝΑΣΙΑ
ΩΡΑ | ΑΠΟ | ΕΩΣ |
1η | 8:30 | 9:10 |
2η | 9:20 | 10:00 |
3η | 10:10 | 10:50 |
4η | 11:00 | 11:40 |
5η | 11:50 | 12:30 |
6η | 12:40 | 13:20 |
7η | 13:30 | 14:10 |
Β
Για να μπορέσετε να παρακολουθήσετε το μάθημα θα πρέπει να κάνετε εγγραφή στον παρακάτω σύνδεσμο χρησημοποιώντας τους κωδικού σας και τους οποίους θα χρησιμοποιείτε κάθε φορά που θέλετε να μπείτε στο μάθημα μου.
https://gymnalik.mysch.gr/eclass
Γενικός ορισμός έρευνας
Τα επιτεύγματα-κατορθώματα της επιστημονικής έρευνας
Γενικά χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας
Τα 4 βασικά βήματα στη διαδικασία της επιστημονικής έρευνας
Θα απαντήσουμε στα ερωτήματα
Πώς μπορεί να ταξινομηθεί η επιστημονική έρευνα ;
Ποια η διαφορά Βασικής ή θεωρητικής έρευνας και εφαρμοσμένης έρευνας ;
Μεταβλητές και σχεδίαση της ερευνητικής διαδικασίας
Σχέση εξαρτημένης και ανεξάρτητης μεταβλητής
Σε αυτό το μάθημα
Θα γίνει αναφορά στο τι έγινε στις δύο προηγούμενες τάξεις για το μάθημα της τεχνολογίας
Α΄ τάξη : Ατομική εργασία - Β΄ τάξη : Ομαδική εργασία - Γ΄ τάξη : Έρευνα και πειραματισμός
Θα απαντήσουμε στο ερώτημα : Πως αναπτύσσεται η Τεχνολογία ;
Θα συνδέσουμε την ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ με τις Νέες τεχνολογίες
Ευρεσιτεχνία
Επιστήμη –Ανακάλυψη
Ευρεσιτεχνία- εφεύρεση
Καινοτομία
Έρευνα και ανάπτυξη-έρευνα
Μεταφορά τεχνολογίας
Τέλος θα αναφερθούμε στη Διαδικασία ανάπτυξης νέας τεχνολογίας και στην Έννοια του πειραματισμού
Για την έρευνα
Θα απαντήσουμε στα παρακάτω :
Θα την ορίσουμε
Θα δούμε που συντελεί
Θα μάθουμε με ποιο τρόπο αρχίζει μια έρευνα και που μπορεί να βασίζεται
Πότε ξεκινά μια ερευνητική προσπάθεια
Ποια είναι τα Χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας
Τα είδη έρευνας και η σημασία την οποία έχει
Τέλος θα αναφερθούμε με αναλυτικό τρόπο στις έρευνες περιγραφική και πειραματική
Τα (4) τέσσερα στάδια μιας επιστημονικής έρευνας
αναλύονται /περιγράφονται παρακάτω
Όπως ξέρουμε η έρευνα και ο πειραματισμός , συνδέονται με
Την επίλυση προβλημάτων
Τη λήψη αποφάσεων και
Την επιλογή της κατάλληλης μεταξύ πολλών εναλλακτικών λύσεων
Οι ικανότητες αυτές είναι ζωτικές για τα άτομα που θα ζήσουν στη σύγχρονη κοινωνία και την κοινωνία του μέλλοντος που θα κυριαρχείται από τις έντονες μεταβολές.
Για κάθε έρευνα τηρούμε μια Μεθοδολογία έρευνας και η οποία περιλαμβάνει στάδια και τα οποία περιλαμβάνουν τα παρακάτω για κάθε στάδιο
Στάδιο 1ο.
α) Εισαγωγή στην διατύπωση προβλημάτων.
β) Αναζήτηση πηγών πληροφόρησης
γ) Διαμόρφωση υπόθεσης της έρευνας – Καθορισμός τίτλου
Τι πρέπει να προσέχουμε στην διατύπωση του τίτλου της έρευνας ;
Ο τίτλος της έρευνας …Παραδείγματα διατύπωσης τίτλων έρευνας
Τι είναι υπόθεση ;
δ) Μεταβλητές – καθορισμός μεταβλητών στις πειραματικές έρευνες
Τι είναι οι σταθερές και οι μεταβλητές στην ερευνητική ορολογία ;
Εξαρτημένη μεταβλητή
Ελεγχόμενες (σταθερές) μεταβλητές
Μεταβλητές – καθορισμός μεταβλητών στις περιγραφικές έρευνες Παραδείγματα σχέσης μεταβλητών
Περιγραφή του σκοπού της έρευνας,
Περιγραφή των κοινωνικών αναγκών που εξυπηρετεί η έρευνα
Χρονοδιάγραμμα εργασιών
Συλλογή δεδομένων - Διαδικασία συλλογής δεδομένων
Μεθοδολογία έρευνας
Στάδιο 2ο.
1ο Βήμα Σχεδιασμός και κατασκευή δοκιμίων, μοντέλων και λοιπών κατασκευών
2ο Βήμα Προσδιορισμός τίτλου &μεταβλητών
3ο Βήμα Πορεία εργασίας - Διάγραμμα ροής
4ο Βήμα Κατάλογος υλικών , εργαλείων και συσκευών
5ο Βήμα Εκτέλεση πειράματος
Μετρήσεις – τιμές μεταβλητών
Στάδιο 3ο.
Ανάλυση δεδομένων με τη χρήση της στατιστικής
Βασικές γνώσεις στατιστικής
θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε με λίγα λόγια τις παρακάτω αναγκαίες μαθηματικές έννοιες για τους μαθητές και μαθήτριες και είναι
Ο μέσος όρος
Η διάμεσος
Η διακύμανση
Η τυπική απόκλιση
Η κορυφαία ή Δεσπόζουσα τιμή
Το εύρος των τιμών
Στάδιο 4ο.
Εξαγωγή συμπερασμάτων
(Σχέση μεταξύ ανεξάρτητης και εξαρτημένης μεταβλητής- Αποδοχή ή απόρριψη της αρχικής υπόθεσης. Προτάσεις για νέα συμπληρωματική έρευνα .)
Ο ενδεικτικός τρόπος γραφής μιας ερευνητικής εργασίας απο μαθητή - μαθήτρια Γ΄Τάξης Γυμνασίου
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -